19 Şubat 2019 Salı

Afife Modern Balesi

Boş zamanlarımı verimli kılmak adına bu ay özellikle şehir merkezinden uzak olan binasının gişesine giderek Antalya Devlet Opera ve Balesi ve Antalya Devlet Tiyatrosu'ndan bilet aldım. Bir bale, bir konser ve bir tiyatro buldum uygun olduğum zamanlar için. 




Herbirine ikişer bilet aldım. Yanıma arkadaş bulamazsam annemi götürmek için, aslında benim ilk tercihim annem ama O yanıma birini bulamazsam gelmeyi tercih ediyor. Ben de bir arkadaşıma sorduktan sonra annemi aldım yanıma :)


Gitmeden önce Afife Jale'nin etraflı bir biyografisini okudum. Ne de olsa dansların anlamlarını takip etmek gerekiyor. Afife, cumhuriyet dönemi öncesinde yaşamış, tiyatro sahnesine çıkan ilk müslüman kadın, hakkında ayrıntılı bilgi edinmek istiyorsanız BURAYA lütfen. 


Konuya, bale anlatımı üzerinden devam edeceğim, önce kuzeni ve arkadaşlarıyla evde kendi aralarında tiyatro oyunları oynuyorlar, böylece tiyatro sevgisi aşılanıyor Afife'ye. Daha sonra bir tiyatroda görev alıyor ama devamlı askeri denetimin baskısı altında burası. Bir oyun esnasında askerlerden kaçıp eve gidince bir de babası tarafından hırpalanıyor ve kısa bir süre ara veriyor tiyatroya. 


Selahattin Pınar ile büyük bir aşk yaşayarak evleniyor, balede o dönemleri izlerken Türk Sanat Müziği eserleri dinledik orkestradan. Ancak tiyatoda yaşadığı olumsuzluklar şiddetli baş ağrılarına sebep olmuştur ve doktoru morfinle tedavi etmiştir Afife'yi, fakat bağımlı olmaktan kurtulamaz. Kocasıyla şiddetli tartışmalara girip ayrılır daha sonra.

Hayatının son dönemlerini kendi isteğiyle Bakırköy Ruh ve Sinir Hastalıkları hastanesinde geçirmiş. Oradaki bakıcılarını yazılarında gölgeler olarak tanımlamış, balede de baştan itibaren burada geçirdiği günlere ara ara gidiliyor, siyah giyinip siyah peçe takmış "gölgeler" ile danslarını izledik ara ara. Daha sonra kuzenin ziyaretine gelmesi ve ardından ölümü ile eser sonlanıyor.

İzlerken yaşadığı dramın etkisi altına girip üzüldüm ama sanatçımızı yakından tanımak benim için büyük bir kazanım oldu, danslar da inanılmaz akıcı ve uyumluydu. İzleme fırsatı bulursanız kaçırmayın.

4 yorum:

  1. İlham gücü olan Afife balesine gitmişsiniz, izlemek isterim.

    YanıtlaSil
  2. Yaşadığım şehre gelirse izlemek isterim. Maalesef hiç bale gösterisi izlemedim. Belki bu ilk olur.

    YanıtlaSil