24 Eylül 2021 Cuma

On kişiydiler - Agatha Christie kitap yorumu

Bu kitap ilk olarak On küçük zenci adıyla basılmış ancak bu ismin ırkçı ve kırıcı bir dil içerdiği düşünüldüğünden değiştirilmiş. Kitabın 3 saatlik bir mini dizisi de varmış ve kitaba birebir bağlı kalınarak çekilmiş, okumak yerine bu dizi de izlenebilir diye düşünüyorum. Dizinin oyuncu profili benim çok hoşuma gitti.


Oldukça küçük olan ve tek bir malikaneyi barındıran Asker Adası'na Owen çifti tarafından ülkenin farklı yerlerinden seçilmiş on kişi davet edilir. Hepsine ikna edici bir mektup gelmiştir ve hepsi de daveti kabul eder. Asker Adası'na bir süre kalmak üzere ulaşırlar. Geldikleri günün akşamı parti yaparlarken bir gramafon aracılığıyla her ismin teker teker bahsi geçmek suretiyle geçmişlerinde işledikleri bir cinayetten bahsedilir. Bu yüzden ceza olarak teker teker öldürüleceklerdir...

Owen çifti adaya asla ayak basmayacaktır fakat katil cinayetleri işlerken evin her yerine asılı olan şu tekerlemeden ilham almıştır:

On Küçük Asker yemeğe gitti,
Birinin lokması boğazında tıkandı. Kaldı dokuz.

Dokuz Küçük Asker çok geç yattı,
Sabah biri uyanamadı. Kaldı sekiz.

Sekiz Küçük Asker Devon'a gezmeye gitti,
Biri geri dönmedi. Kaldı yedi

Yedi Küçük Asker odun kırdı,
Biri baltayla kafasını yardı. Kaldı altı.

Altı Küçük Asker kovanla oynadı,
Birini yaban arısı soktu. Kaldı beş.

Beş Küçük Asker hukuka merak sardı,
Biri yargıç oldu, kaldı dört.

Dört küçük asker denize yüzmeye gitti,
Birini kırmızı balık yuttu, kaldı üç.

Üç Küçük asker hayvanat bahçesine gitti,
Birini büyük bir ayı kaptı, kaldı iki.

İki küçük asker güneşte oturdu
Birini güneş çarptı, kaldı bir

Bir küçük asker yapayalnız kaldı,
Gidip kendini astı.

Ve kimse kalmadı...

Her cinayetten sonra da evde bulunan on asker biblosundan biri kırılmış bulunuyor. 

Ben katili hiç mi hiç tahmin edemedim. Hep aklımda denizaltısında yaşayan Kaptan Nemo gibi olaylardan sorumlu bir başka kişi vardı. Sürpriz bozanlık yapmayayım, kitap Agatha Christie romanları içerisinde en beğenileniymiş. Tür olarak bana pek uygun olmasa da polisiye-gerilim romanlarından hoşlanıyorsanız şans verebilirsiniz ve okurken katili tahmin etmeye çalışın, o şekilde çok daha zevkli bir okuma olacaktır, sevgiler ❤

9 yorum:

  1. 3 bölümlük mini diziyi izlemiş ve pek beğenmiştim.Kesinlikle çok iyi.Bu vesile ile kitabına da bakacağım diye de not etmistim ama henüz okumayı gerçekleştiremedim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Dizi kitapla birebir uyumluymuş,ben de bir sahneyi gördüm çok hoşuma gitti 😊

      Sil
  2. Ben sadece radyo tiyatrosunu dinlemiştim. :) Beni pek şaşırtmadı. Çünkü polisiyede neredeyse herkes görünen, beklenenden farklı birini suçlu çıkarıyor. Çok kasıyorlar bence şaşırtacağız diye. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Agatha Christie bu roman için çok kafa yormuş zaten :) Katilin anlaşılabileceği ipucu vermiş miydi bilmiyorum, farkedemedim. Radyo tiyatrosu da güzeldir muhakkak :)

      Sil
    2. İpucu verdiğinden değil de belli farklı biri çıkacağı. O anlamda şaşırmadım yani. Çoğu polisiye yazarı aynı çünkü. :)

      Sil
  3. Kitabın ismini okuyunca aklıma hemen On Küçük Zenci geldi. Aynı kitap olduklarını asla tahmin etmezdim. Bence birçok kişi bunu bilmez ve farklı bir kitap diye bunu da alırlar.

    Yazardan okuduğum ilk ve tek kitap. Katil için iki üç kişi düşünmüştüm ama hiçbiri çıkmamıştı :-)

    YanıtlaSil
  4. Radyo tiyatrosunu dinlemiştim. Sonunu getirmeden bırakılamıyor. Ama "On küçük Zenci" kitap ile uyuşan bir başlık. Irkçı söyleve karşın başlığın değişmemesi gerektiğini düşündüm.

    YanıtlaSil