13 Mart 2021 Cumartesi

Sherlock Holmes - Kızıl Soruşturma hakkında sohbet

 Merhabalar, bugün bazı kitaplara göz atıp farklı dünyalara karışayım dedim. Önce Italo Calvino'nun Kesişen Yazgılar Şatosu kitabını okudum biraz, Italo Calvino'nun Görünmez Kentler kitabını okumuştum önceden, bu blogu açmadan çok önce. Soyut anlatımı hoşuma gitmişti, bu kitabı da biraz öyle. Biraz karmaşa bir anlatım, cümleler arasında yüzüp birbiriyle anlam kurabildiklerinizi anlıyorsunuz.

Daha sonra daha somut bir anlatıma geçeyim dedim, Sherlock Holmes - Kızıl Soruşturma kitabına göz attım. Sir Artur Conan Doyle'nin her kitabında olduğu gibi akıcı bir anlatımı var. Bu seriye yeni başlayan birinin ilk okuması gereken kitap, Dr. Watson'la ilk karşılaşmaları ve tanışma süreci anlatılıyor ilk kısmında. Holmes ve Watson ev arkadaşı olmaya karar veriyorlar ve birbirlerine kötü özelliklerini en başta dürüstçe açıklıyorlar...


En sevdiğim kısmı size de aktarayım :)

" Holmes’un bilgisizliği de, bilgisi kadar olağanüstüydü. Çağdaş edebiyattan, felsefeden ve politikadan neredeyse hiçbir şey bilmiyordu. Thomas Carlyle’dan birkaç dize alıntı yapmam üzerine, saf bir şekilde onun kim olduğunu ve neler yaptığını sordu. Kopernik Düzeni ve Güneş Sisteminin nasıl oluştuğundan habersiz olduğunu görünce şaşkınlığım doruk noktasına çıktı. On dokuzuncu yüzyılda herhangi bir medenî insanın, dünyanın güneşin çevresinde döndüğü gerçeğini bilmemesi o kadar garipti ki bunları bilmediğine kendimi zor inandırdım. 

“Şaşırmış gibi görünüyorsunuz,” dedi yüzümdeki şaşkınlık ifadesine gülerek. “Şimdi öğrendiğime göre, bu öğrendiklerimi unutmak için elimden gelenin en iyisini yapmalıyım.”

“Unutmak için mi?”... 

“Bakın,” diyerek açıklamaya başladı, “İnsan zihninin, boş bir çatı katına benzediğini ve insanın bu çatı katını kendi seçeceği mobilyalarla döşeyeceğini düşünüyorum. Yalnızca bir aptal, önüne gelen her bilgiyi kapar, böylece, ona faydası dokunabilecek bilgiler kalabalıklaşır ya da birçok şey birbirine girer ve o bilgiye ihtiyacı oldu mu güçlükler yaşar. Ama becerikli ve usta bir kimse, zihnine, ya da çatısına, bir şeyler alırken son derece dikkatlidir. İşini yapmasına yardım edecek aletlerden başka hiçbir şeyi yoktur ama bunları da sınıflandırmış ve kusursuz bir düzene sokmuştur. O küçük odanın duvarlarının esnek olduğunu ve her ölçüde genişleyebileceğini düşünmek hata olur. Emin olun ki, zaman geliyor, zihninize kattığınız her bilgiyle, önceden bildiğiniz bir şeyi unutuyorsunuz. Bu yüzden, önemsiz bilgilerin, önemlilerin önünü tıkamaması çok büyük önem taşıyor.” 

“Ama söz konusu, Güneş Sistemi!” Diye karşı çıktım. 

“Dünyanın güneşin çevresinde döndüğünü söylemenin,” diyerek sabırsızlıkla sözümü kesti, “Bana ne faydası var? Dünya isterse ayın çevresinde dönsün, ne benim ne de işim için hiçbir önemi yok.” 

Tam işinin ne olabileceğini sorma noktasına gelmiştim ki tavırları bu sorumun iyi karşılanmayacağını gösterdi. Kısa konuşmamız üzerine düşünmeye koyuldum ve bu konuşmadan birtakım sonuçlar çıkarmaya çalıştım. Kendi ilgi alanıyla âlâkası olmayan hiçbir bilgiyi edinmeyeceğini söylemişti. Bu yüzden, sahip olduğu bilgiler ancak işini görecek kadardı. Çok iyi olduğunu bana gösterdiği birkaç özelliğini zihnimde numaralandırdım. Hatta bir kalem alıp onları defterime not ettim. Yazmayı bitirdiğimde, yazdıklarıma gülmekten kendimi alamadım. Defterimde şunlar yazılıydı: 


SHERLOCK HOLMES’un, Özellikleri 

1. Edebiyat Bilgisi - Sıfır. 
2. Felsefe Bilgisi - Sıfır. 
3. Astronomi Bilgisi -Sıfır. 
4. Politika Bilgisi -Az. 
5. Botanik Bilgisi -Değişken. Genel olarak belladon, afyon ve zehirler konusunda bilgisi iyi. Bahçıvanlık hakkında hiçbir şey bilmiyor.
6. Jeoloji Bilgisi -Pratik ama sınırlı. Bir bakışta, toprak türlerini birbirinden ayırabiliyor. Yapılan yürüyüşlerden sonra bana, pantolonundaki çamur lekelerini gösterip renklerinden ve koyuluğundan, bu lekelerin Londra’nın hangi bölgesinde üzerine bulaşmış olabileceğini söylüyor. 
7. Kimya Bilgisi -Çok derin. 
8. Anatomi Bilgisi -Kusursuz ama sistematik değil. 
9. Kriminoloji Bilgisi çok fazla. Yüzyılda yaşanmış ve işlenmiş olan bütün cinayet ve skandalları en ince ayrıntısına kadar biliyor. 
10. İyi viyolonsel çalıyor. 
11. Yetenekli bir eskrimci, boksör ve kılıç ustası. 
12. İngiliz yasaları üzerine iyi bir pratik bilgisi var. 

Yaptığım listede oldukça çok ilerlemiştim ki, kâğıdı umutsuzluk içinde ateşe attım. “Bu adamın, tüm bu özellikleri kendinde buluşturarak çalıştığı ve bu özelliklerin hepsine sahip olmasını gerektiren işinin ne olduğunu tam olarak bir öğrenebilirsem,” dedim kendi kendime, “Bu merakımdan bir an önce kurtulabilirim.”

Haftasonunuz zevkli ve eğlenceli geçsin 😊💗

4 yorum:

  1. Çok dizi ve film meraklısı değilim ama sherlock çok severim keyifle izlerim
    Geçen haftada Doyle dan 2 ayrı kitap aldım Dörtlerim Yemini ve Korku Vadisi... Ben de biraz Sherlock ile vakit geçireceğim bu ara bu yazı bana çok iyi geldi

    YanıtlaSil
  2. Bir dönem arka arkaya Sherlock Holmes kitapları okumuştum .Şimdi hangilerini okuduğumu bile hatırlayamıyorum. Artık sarmıyor beni:))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de eskisi kadar düşkün değilim ama bir zaman sonra özlüyorum :)

      Sil