15 Ağustos 2021 Pazar

İnci - John Steinbeck kitap yorumu

John Steinbeck'in hayranıyım ben. Bu sevgi, Gazap Üzümleri'ni okuyunca bende yer etti. Değindiği konular ve yazım dili beni çok etkilemişti. Fareler ve İnsanları da severek okumuştum. Tüm kitaplarını okumak istediğim bir yazar.

Bu kitabın Sunuş kısmında Tomris Uyar yazar için şunları söylüyor: "... Çünkü Steinbeck, iflasların birbirini izlediği, işsizliğin, parasızlığın, açlığın kol gezdiği, insanoğlunun umudunun, var olma direncinin seyreldiği bir tarih anında olanca görkemiyle gerçek umudun türküsünü söylemiştir. Tozpembe olmayan gerçekçi umudun. O'nun güncelliğini yitirmemesinin bir açıklaması da bu olabilir."


Kütüphaneden ödünç aldığım bir kitap İnci. Kütüphanedeki kitapları incelemeyi seviyorum, aklımdan uzaklaşmış kitapları bana hatırlatıyor. Kitaptaki olaylar kapağı gibi biraz karamsarlık veriyor ama çekim alanından çıkamıyorsunuz :) Kitap 101 sayfa, ince fakat alıntılanacak kısımları çok fazla, hatta onları başka bir yazıda verebilirim belki..

Küçük bir sahil köyünde yaşayan kızılderili yerlisi Kino, Juana ve bebekleri Coyotito doğayla başbaşa, kulübelerinde fakirlik içinde ama huzurlu yaşamaktadır. Bir gün Coyotito'yu beşiğinde oyun oynarken bir akrep sokar. Juana zehiri emerek çıkarır ancak köyün beyaz derili doktoruna da götürürler bebeği.. Doktorun yardımcısı ailenin fakir olduğunu anlayınca doktorla görüşmelerini sağlamaz. Boynu şişen bebeğin doktora görünmesi gerektiğini düşünen Kino, o gün hırsla istiridye avlar. Avladığı birçok istiridyenin arasından birini gözüne kestirmiştir. En son onu açar ve içinde martı yumurtası büyüklüğünde bir inci bulur, çok büyük :)

İncinin bulunmasının haberi tüm köye hızla yayılır. Kino incinin ederi kadar miktarda parayı alabilirse artık çok zengindir. Ancak artık her akşam evine gizlice girilmekte, canına kastedilmektedir. Doktor evlerine gelir, aslında iyileşmekte olan bebeği hasta edip, kendisi iyileştirmiş numarası yaparak para koparma peşindedir. Köyde incinin ederi parayı alamaz ve şehire gitmeye karar verir Kino. İnci, ailenin hayatının gidişatını değiştirmiştir, başlarına türlü felaketler gelir ama Kino alacağı parayla ilgili o kadar güzel hayaller kurar ki, kendisi ve ailesinin hayatı pahasına ondan vazgeçemez.

Başta söylediğim gibi, Steinbeck'i çok seviyorum ben. Tavsiye ederim kitabı ama tüm klasiklerde olduğu gibi konu biraz sarsıcı ve anlatıma da konsantre olmak gerekiyor zevk almak için. Alıntılar bir sonraki yazıda... Sevgiler ❤

4 yorum:

  1. Fareler ve İnsanlar - İnci kitaplarını okudum ama Gazap Üzümleri ne sıra gelmedi henüz.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tarım işçilerinin ezilmesinin sebeplerini çok doğru irdeliyor o kitapta..

      Sil
  2. Yazardan okuduğum iki kitaptan biri. Ben de kütüphaneden alıp okumuştum hatta. Çok etkileyici bir kitaptı. İnsan çok kitap okuyunca okuduklarını birbirine karıştırabiliyor. Bu kitabı yıllar geçse de unutamadım. Gazap Üzümleri elimde var. Havalar biraz serinlesin okuyacağım. Sıcaklarda hiç okuyamıyorum.

    YanıtlaSil