12 Mart 2019 Salı

Tiyatro oyunu yorumu: Dördüncü Ay

Yine Devlet Tiyatroları'na biletim vardı ve yine annemle gittik izlemeye. Bu oyuna 8 Mart'ta gittik ve bunun da Kadınlar Günü temasına uygun bir konusu vardı. 


İsveç'te yaşayan geleneksel bir Türk ailesinin hayatı anlatılıyordu. Tutucu bir baba ve akrabalar, onların tavırlarını kopyalayan bir ağabey. Ağabey çalışıyor, kız kardeşi de lisede okuyor. Anne, baba ve küçük kardeşleri bir araba kazasında hayatlarını yitirmişler.


Kardeşler İsveç'te yaşamaya devam etmiş, ağabey kız kardeşinin sorumluluğunu üstlenmiş. Katı kuralları var, kız genç, kanı kaynıyor ve İsveç'li bir erkeğe aşık oluyor. Ağabeyinden saklıyor fakat onun öğrenmesi uzun sürmüyor. Kız kardeşini çok sevmesine rağmen O'nu hırpalıyor, burada ağabeyin düştüğü ikilemi izliyoruz. Daha sonra kız kaçıyor ve durumu öğrenen akrabalar ağabeyinden kızın namusunu temizlemesini istiyor. 


Oyun boyunca ağabeyin kızın ölmüş anısıyla konuşuyor, eski sahneler canlanıyor, gözünün önüne geliyor adeta. Böylece geçmişten geleceğe hikayeyi öğreniyoruz. Kız bir süre sonra eve dönünce ağabeyi O'nu çok sevdiğini tekrar tekrar söyleyerek öldürüyor, bu sahne çok can alıcıydı. 

Tiyatronun isminin Dördüncü Ay olması otopsi sonucu kızın dört aylık hamile olduğunun öğrenilmesinden dolayı. Ağabeyi babasının anısına ihanet etmiyor, akrabalarının yüzünü kara çıkarmıyor ama ağır bir vicdan azabı çekiyor. Yani O'na doğru olduğu öğretilen davranışlarda bulunması huzur getirmiyor. 

Detaylı anlattım sanırım ama şehrinizde bu oyuna denk gelmenizin zor olduğunu düşünüyorum. Devlet tiyatroları bunu başka şehirlerde de oynarsa da sanırım bu sene olmaz, yine de denk gelirseniz iyi seyirler. 

Bu arada müzik, sahneleniş ve ışıklar çok çarpıcıydı, bazı sahnelerde korktum, gözümü kapatıp annemin koluna yapıştım :) 

14 yorum:

  1. Tiyatroları takip edip, yorumlamayı çok seviyorum. Aileden taşınan kodların anlatıldığı oyunu İzmir turnesinde izlemek isterim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de tiyatro izlemeyi ve yorumlamayı seviyorum, sizi takibe aldım. Umarım bu oyunu da izleme fırsatı bulursunuz.

      Sil
  2. Ay okurken içim sızladı toplumum gerçeği

    YanıtlaSil
  3. uzun zamandır tiyatroya gidemedim, ilginç bir oyuna benziyor, paylaştığınız için teşekkürler:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Konu bilindik olsa da etkilenmemek mümkün değildi

      Sil
  4. Tiyatroya gitmeyeli çok oldu maalesef. Emeğinize sağlık.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bende uzun bir aradan sonra ardarda gidiyorum :)

      Sil
  5. Tiyatroda ben biraz daha hafif, eğlenceli şeyler izlemeyi seviyorum. Bu oyun çok kasvetli geldi bana.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet kasvetli, gitmeden önce konusunu öğrenemedim maalesef

      Sil
  6. Çarpıcı bir oyunmuş. Teşekkürler bu güzel tanıtım için. Selamlar :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet bu ara Devlet Opera ve Balesi'nde ve Devlet Tiyatro'sunda ne oyunuyorsa bilet aldım, hepsinin yorumlarını da yazıyorum ama blog sanki biraz fazla negatif enerji yüklendi. İnsanlara sunulan oyunlar hep dram.

      Sil
  7. Bu aksam izleyeceğiz inşallah. Ordu da oynuyor oyun 👍

    YanıtlaSil