11 Mayıs 2021 Salı

50 Soruda Maddenin Evrimi (Kerem Cankoçak) Alıntılar

 Merhabalar, aldığım kitaplardan Karamel Kokulu Öykü Okulu'nu bitirdim ama kitabı tekrar gözden geçirirken yazacağım öyküyü paylaşacağım sizinle önce. Ardından Akhilleus'un Şarkısı'na başladım ama daha bitiremeden anneme kaptırdım kitabı. Ben de bugün 50 Soruda Maddenin Evrimi'ne başlayayım en iyisi dedim. Hem biraz ders kitabı gibi, okulu özlüyorum malum...

İçinde hemen ilgimi çeken yerler oldu, altlarını çizdim. Bir ara kitapları karalamayı bırakmıştım ama not almaktan daha pratik geldiği için yeniden başladım. Hayatımız biraz normale dönsün, aldığım şirin defterlere not alacağım. Şimdi devamlı yatar pozisyonda, kanepede şezlongda zor oluyor defterlere yazmak.

"Bizim gözümüzün sadece 400-700 nm dalga boyu aralığındaki elektromanyetik ışınıma duyarlı olmasının nedeni, güneşimizin yüzey sıcaklığının 6000 derece olmasıdır. Bu sıcaklıktaki bir yıldızdan gelen elektromanyetik ışınımın en fazla olduğu yerler 400 ile 700 nm arasındadır ki, bu nedenle dünya üzerinde evrim geçirmiş bütün canlıların gözleri bu dalgaboyu aralığına uyarlanmışlardır. Tesadüfi bir mutasyon sonucu gözü başka bir dalgaboyu aralığına duyarlı olan bir canlının hayatta kalma şansı türün diğer bireylerine göre daha azdır, çünkü görme yetisi zayıflamış olacaktır. 

...

Elimize ulaşan yazılı kaynaklara göre en azından 2500 yıl önce Batı Anadolu coğrafyasında yaşayan İyonyalı doğa felsefecileri evrendeki bütün maddenin yapıtaşlarına atom ismini vermişti.

...

Canlı veya cansız herşey, hava, su, ateş ve toprak bir metrenin on milyarda biri büyüklüğündeki atomlardan; atomlar kendilerinden on bin kat küçük çekirdek ile bir milyar kat küçük elektronlardan; çekirdek ise kendinden on kat daha küçük nötron ve protonlardan oluşmaktadır. Atom çekirdeğindeki proton ve nötronlar ise temel parçacık olan kuarklardan meydana gelmektedir."  

Kitaptan vereceğim kısa kısa bilgiler şimdilik bu kadar. Umarım bilgilerinizi tazelemek zevk vermiştir size :)

2 yorum:

  1. Öncelikle bilgiler için çok teşekkürler. Bunları biliyorum :) fakat elbette hepsini değil. Mesela atom çekirdeğinde bulunan parçaların kuarklardan meydana geldiğini bilmiyordum. Sayenizde öğrenmiş oldum. Tekrar teşekkürler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Rica ederim, daha az bilinen yerlerinden bahsedeyim kitabın başka bir yazımda :)

      Sil