5 Eylül 2018 Çarşamba

Amok (Koşucusu) - Stefan Zweig

Stefan Zweig'la ilgili onlarca övgü yazısı okuduktan sonra kısa zaman içinde yazarın bir kitabını okumayı kafama koydum. Yine üniversite kütüphanesinde gözüme çarpan bir kitap oldu Amok. Bendeki baskısı 1979 ylına ait, Amok Koşucusu o zaman Amok adıyla basılıyormuş ve kitap sadece bu uzun öyküyü içeriyor. 

İtiraf etmeliyim, beklediğimi bulamadım Stefan Zweig'da. Duygularla fazla uğraşıyor bu kitabında, bu da bana biraz sıkıntı verdi. Roman kahramanı doktor olmasına rağmen bir hastasına karşı soğukkanlılığını koruyamıyor.


Doktor bir gemi güvertesinde yanına gelen bir yolcuya başından geçenleri anlatır. Bu kitapta da yaşanan olayların anlatılması ile hikaye okuyucuya aktarılıyor. Herşeyi en başından anlatıyor doktorumuz; Almanya'da öğrenim gördüğünü, yaşadığı bir tatsızlık yüzünden egzotik bir ülkede bir koloninin doktoru olarak yaşadığı kıtayı terkettiği günleri... Dört bir yanında orman, fidanlıklar, fundalık, bataklık ve yerliler...

Uzun zaman Avrupalı görmeden geçen günler... Ve günlerden bir gün kapısını çalan bir beyaz kadın!

İşte doktorumuza ne oluyorsa ondan sonra oluyor, kadının bir derdi var ve yardım istiyor. Ancak yine de doktoru pek umursamıyor; dik başlı, gururlu ve soğuk. Detay vermeyeyim, doktor kadına aşık oluyor. 

Amok, bir tür cinnet hali anlamına geliyormuş. Önce yardıma yanaşmayan doktorun sonrasında kadına fazlasıyla bağlanması ve yardım etmek istemesi amok hali içinde oluyor.

Aslında Zweig okumaktan vazgeçmiş değilim, bir süre sonra tekrar okumak istiyorum. Siz hangi kitabıyla devam etmemi tavsiye edersiniz? 

13 yorum:

  1. zweig okumayı seviyorum ve bu aralar ben de Zweıg okuyorum. bazen fazla ayrıntılara takılıp, uzatması beni de sıkıyor. ama yine de çok başarılı buluyorum. amok da listeme eklendi. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kitabı okurken içim buruldu ama bitince bir tat bırakıyor. İyi okumalar :)

      Sil
  2. Zweig'in en sevdiğim kitaplarından/hikâyelerinden biri Amok. Zweig'in beğendiğim diğer kitapları Sahaf Mendel, Satranç, Bir Kalbin Ölümü, Bir Çöküşün Öyküsü...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Psikolojik roman sevenler için daha ilgi çekici olabilir. Kitap önerileri için teşekkürler, aralarından birini seçeyim :)

      Sil
  3. okumak istiyordum. Teşekkür ederim :)

    Blogunuzu severek takip edeceğim!
    Yeni yazımı okursanız çok sevinirim. Sevgilerimle!!
    https://benirva.blogspot.com/2018/09/kendimle-yarstm.html

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Rica ederim, bloguma hoş geldiniz :) Tabiiki okurum, sevgiler

      Sil
  4. Kesinlikle vazgeçmeyin, belki de okumaya başlamak için yanlış bir tercih olabilir ama size keyif verecek nice güzel kitaplarını bulabileceksinizdir eminim :)
    Bilinmeyen Bir Kadının Mektubu yada Satranç hoş tercihler olabilir ilkler için ^^

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Satrancı alayım diye düşündürttü yorumunuz, çok teşekkürler :)

      Sil
  5. ne güzel bir paylaşım olmuş :)

    YanıtlaSil
  6. Stefan Zweig roman yazarı olarak değil, bende gezi denemeleri yazan hümanist bir yazardır. Kendi kitap yorumlarımda en güncel kitabı Geleceğin Ülkesi Brezilya, Yolculuklar Üzerine ve Buluşmalar eserlerini yorumladım. Yepyeni lezzet alacağınızı düşünüyorum. https://forestofnoreturn.blogspot.com/search/label/stefan%20zweig

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yazılarınıza uygun bir zamanımda göz atacağım, teşekkürler :)

      Sil
  7. Merhabalar,

    Avusturyalı roman, tiyatro, biyografi yazarı Stefan Zweig’i ilk olarak ”Satranç” kitabıyla tanımıştım. ‘’Olağanüstü Bir Gece’’ adlı romanını da dün itibariyle bitirdim. ”Olağanüstü Bir Gece”, seçkin bir burjuva olarak rahat ve tasasız varoluşunu sürdürürken giderek duyarsızlaşan bir adamın hayatındaki dönüştürücü deneyimini anlatmaktadır. Romanda beni en çok etkileyen cümle şu iki cümle olmuştu:

    -Kendisini bulmuş olan insan dünyada hiçbir şeyi kaybetmeyecektir. Kendi içindeki insanı kavramış olan insan ise bütün insanlığı anlayacaktır.

    -Ne var ki bu satırları zaten sadece kendim için yazacaktım ve kendime bile tam açıklayamadığım bir şeyleri başkaları için anlaşılır kılmak gibi bir niyetim hiç yoktu.

    ‘’Olağanüstü Bir Gece’’ adlı romandan altını çizdiğim, en sevdiğim yirmi alıntıyı okumanız için sizinle de paylaşmak isterim: http://www.ebrubektasoglu.com/yazi/olaganustu-bir-gece-romanindan-muhtesem-20-alinti/

    Umuyorum ilgiyle okursunuz,
    edebiyatla ve sağlıkla kalın.

    YanıtlaSil