26 Kasım 2016 Cumartesi

Super Ay

Superay meydana geldiği zaman yani 14 Kasım'da, çok bulutlu bir hava vardı Antalya'da. İlk doğduğu sıralar gökyüzünde aydan eser göremedik. Bu özel gökyüzü olayları benim için çok önemli. Her zaman da öyleydi, şimdi 2 kat önemli. Ne de olsa Uzay Bilimleri ve Teknolojileri bölümünde doktora yapıyorum. Uzaktan Algılama departmanında olsam da...  

Akşam oldu, biz ayı göremiyoruz ama bu bizi yıldırmadı. Tam ayın olması gereken yere bakan bir restoranın bahçesine oturduk. Kanada'dan ablam gelmişti ve onun arkadaşlarıyla beraber güzel bir akşam geçirdik. Sonra bir baktık ki ay bulutların arasından görünüyor, bulutların oluşturduğu dumansı bir tabakanın altında normalden büyük, ama abartı bir büyüklükte değil, pırıl pırıl parlıyor.

Buraya koyduğum resim cep telefonu uygulamasıyla filtrelenmiş hali fotoğrafın. Yoksa ayın ışığı bulutlardan dolayı çok dağınık görünüyordu, tabi ay doğarken çok daha büyük görünüyor, ama onu kaçırdık maalesef.

Ertesi gün de ayı sahilden izlemişim ki değmeyin keyfime. Yanımda bir arkadaşım, sazıyla birlikte. O çaldı birlikte söyledik, karşımızda yakamoz...

Nedir bu süperay? diyenlere, Winsconsin-Madison Üniversitesi'nden Terry Devitt'in yazdığı bir makaleden okuduğum bilgilerden seçtiğim cümlelerle yanıt vereyim. Uydumuz son 70 yılda ilk defa bu kadar yakın konuma gelmiş. Ama her zaman ayı gözlemleyen biri için bunun çok da fazla bir farklılık göstermediğine işaret ediliyor. Perigee denilen bir kavram var. Bilindiği gibi ay dünyanın çevresinde eliptik bir yörüngede dönüyor. Perigee ayın bu elipsin enberi noktasında olduğunu işaret ediyor, yani yörünge elipsinin kısa mesafesinde. 14 Kasım'da ay normalden %7 daha büyük görünmüş ve 2034'e kadar da bu kadar yakın görünmeyecekmiş.

Umarım izlemişsinizdir. Gerçekten, izlenmesi fark yaratan bir gök olayıydı bence. Mutlu bir haftasonu dilerim. 

2 yorum:

  1. Göremedim. :)

    Hava da çok pis. :)

    Geçenki yazıda "Soğuk kış gecelerinde kitabını yazarsın ne güzel" temalı yorum çok hoşuma gitti. :) İlk başta dedim ki o yorumu genel olarak kitap yazmak üzerine yazdınız. Sonra düşününce dedim ki, acaba Ters Düz'ün devamı olan ikinci kitabı mı kastettiniz. E ben ikinci kitabı zaten yazdım! Artık üçüncü kitabı yazarım yani. Neyse doldurmuş olmayayım bu yorum kısmını, zaten şimdi blogda bunu yazdım, bildireyim dedim. :)İyi pazarlar! :)

    YanıtlaSil
  2. Yorumunun cevabını senin bloğunda verdim ;) Bu kitap yazma şevki bana da bulaşır umarım :)) iyi haftalar

    YanıtlaSil