2 Haziran 2018 Cumartesi

Kitap Yorumu: Vadideki Zambak - Balzac

Önceki yazılarımı okuyanlar bu kitabın bir süredir elimde süründüğünü bilir. Geçen sene başlayıp yarım bıraktıktan sonra bu kış hız verdim ve daha sonra araya başka kitaplar girdi ve ancak bitirebildim. Elimdeki kitap anne ve babamın oluşturduğu kitaplıklarından 1973 basımı, kitabın 2. baskısı. Sert kapak, çok da güzel bir kağıt kapağı vardı, yıpranmasın diye çıkarmıştım ama şu ara bulamıyorum :) Dolayısıyla kitabımın resmini koyamıyorum ama şöyle bir çiçeğe ne dersiniz, zambakları büromu günlerce mis gibi kokutmuştu :)


Kitabın kahramanı Felix'te böyle zambak gibi bembeyaz tenli bir kadına aşık oluyor. Aşkı karşılık bulsa da kadın evli olduğu için kendisini bu aşkın şehvetinden uzak tutmaya çalışarak hem kendisine hem de Felix'e azap yaşatıyor. Kitabın geçtiği dönemin göz önüne alınırsa boşanıp Felix'le evlenmesi de kolay bir durum değil tabii ayrıca sağlık bakımından çok zayıf, bakımına muhtaç iki çocuğunu da düşünüyor. Ancak yine de yaşadığı bu aşk için ağır bir bedel ödüyor.

Romanı fazla anlatmayayım ama başta ağır ilerliyor. İlk bölümde Felix'in çocukluğu anlatılıyor ve çok acıklı. Kitabın yarısını geçtikten sonra benim okuma heyecanım dolayısıyla hızım da arttı. Yazarın Fransız ve İngiliz kadınlarına dair çözümlemeleri çok harika. Olaylar da ilgi çekici ama biraz yavaş gelişiyor. Eğer edebi okuma hazzını ala ala ilerlemeyi seviyorsanız sorun yok, çünkü anlatımlar çok güzel. 

Dinin katı geleneklerine uymaya çalışan bayan De Mortsauf'un hayatına benzer hayatların ülkemizde de yaşandığını sanıyorum. Üstelik bizde kocasının aşığına gösterdiği hoşgörüyü görmek mümkün değil. Kesin Felix dayak yemiş veya ölmüştü :) Burada ise De Mortsauf malikanesinde istediği kadar kalıyor. Kocasını aldatmamak için Felix'i zaman zaman çocuğu yerine koyarak seviyor kadın buna çabalarken sarfettiği sözler okurken insanı bir nebze bunaltıyor. Bunların kadını biraz küçük düşürdüğünü düşündüm. Ayrıca Felix'in hayatını dolayısıyla yaşadığı aşkları, özellikle de böyle derin bir aşkı yeni sevgilisine mektupla anlatması da  karşı tarafın tepkisini çekiyor. Gerçekten hangi kadın sevdiği erkeğin eski aşk hayatını dinlemek ister ki?

Klasikleri okumayı sevenlerin atlamaması gereken bir kitap. Mutluluğun zirvede olacağı bir haftasonu olsun :)

3 yorum:

  1. Haklısınız dili ağır klasiklerden ama mutlaka okunması gereken bir kitap

    YanıtlaSil
  2. Merhabalar,

    ‘’Vadideki Zambak’’ romanıyla ilgili inceleme yazınızı okudum, emeğinize sağlık. Ben de bu romanı, geçtiğimiz günlerde bitirmiştim. Son zamanlarda okuduğum, en kalbime dokunan, sürükleyici aşk romanlarından. Gerek konusu gerek olay örgüsü bakımından, hafızama kazınan harika bir eser oldu. Romanla ilgili inceleme yazımı, ben de sizinle paylaşmayı isterim: https://www.ebrubektasoglu.com/yazi/kitap-inceleme-honore-de-balzac-vadideki-zambak/

    Okuyup yorum yaparsanız çok mutlu olurum.
    Saygı ve sevgilerimle, keyifli okumalar olsun.

    YanıtlaSil